sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Kiinalaisen retron ABC: kengät

Kun vaatteiden, huonekalujen, vauvan vaippojen ja oikeastaan aivan kaiken muunkin suunnittelusta on viimekädessä ollut (alaosastojensa kautta) vastuussa niinkin orwellilaisen kuuloinen instituutio kuin Valtioneuvoston valtion omaisuuden valvonta- ja hallintokomissio (Guówùyuàn guóyǒuzīchǎn jiāndū guǎnlǐ wěiyuánhuì), ei liene yllättävää, että Kiinan kommunistiajan designin tuulia voi mairitellenkin kutsua parhaimmillaan jähmeäksi. Siinä missä meillä lännessä käytiin läpi kellohameet, bikertakit, hippipaidat, trumpettifarkut, neonvärit ja narukravatit, ei kommunistisen Kiinan muodin uusimmista tuulista olisi voinut päätellä kuluvaa vuodenaikaa, vuotta tai edes vuosikymmentä. Lännessä retromuotia löytyy vaikka muille jakaa, mutta täällä Kiinassa neljä vuosikymmentä tiukkaa valtiokontrollia jätti jälkeensä vain noin kourallisen juttuja, joiden design jaksaa kiehtoa vielä nykysukupolviakin. Tuotteiden valmistajat iloinnevat kuitenkin siitä, että tuotteiden unisex-luonne tuplaa potentiaalisen ostajakunnan kerralla. Itsehän olen näihin kouralliseen tuotteita varsin tykästynyt, joten aloitetaanpa käymään läpi maan vähäistä retrotarjontaa mainitsemalla muutama sana kiinalaisista retrojalkineista.  


1. Warrior (Huili)


Pimp my shoe.

1930-luvulla Kiinan olympiatoivoja varten lanseeratut (länsimaalaisittain nimeä Warrior kantavat) H(回力)-kengät nauttivat suurinta suosiotaan juuri punaisen Kiinan aikaan. Tuolloin yrityksen uudet, länsimaisen dekadenssin suuntaan flirttailevat koripallokengät olivat jokaisen kovanaaman ykkösassessoori, vaikka käyttömukavuudeltaan kovamuoviset ja säkkikankaiset popot muisuttavatkin lähinnä jalkaan valettuja betoniporsaita. Kun länsimaiset merkit poukkivat Kiinan markkinoille 1980-luvulla, kulki Warriorien tie urheilukauppojen hyllyiltä maaseutumarketteihin ja halveksitun työväenluokan hikisiin jalkoihin. Mahtikenkien ansaitsema kunnia on alkanut palata vasta 2000-luvun retrotuulten myötä. Kengät ovat niin ehdotomman kiinalainen kulttuuri-ikoni, että vuonna 2006 suomalais-kiinalainen valokuvataiteilija julkaisi brändin tarinaa esittelevän kirjan, jonka kylkiäisinä ostaja sai aidon Warrior-kenkäparin. Länsimaissa Warrior on kuitenkin jäänyt tunnettuvuudessa selvästi kilpailijansa Feiyuen jalkoihin.


2. Feiyue




1920-luvulla perustettu shanghailainen Feiyue (跃 "Lentävä loikka") lienee tunnetuin kiinalainen retrotuote. Menneen maailman glamour kutkuttaa jokaista kehon solua kun shanghailaisella sivukujalla sijaitevassa tehtaanmyymälässä valkoiset, matalanilkkaiset (eli ne alkuperäiset) tennarit tarjoillaan edelleen ostajalle  kenkälaatikon sijaan ruskeaan tuote-esittelypaperiin kääräistynä. Warriorien tapaan oli merkki kuumaa kamaa kylmän sodan Kiinassa, mutta Kiinan avautumisen myötä myös Feiyuet vaipuivat vuosikymmeniksi unholaan. Lännessä lakupötkömäiset ja höyhenenkevyet Feiyuet loikkivat viime vuosiin asti lähinnä kungfu- ja parkourharrastajien jaloissa, mutta retrobuumin myötä kengät ovat siirtyneet pikkuhiljaa myös koikkelehtimispiirien ulkopuolelle. 2000-luvun puolivälissä Feiyue lanseerasi oman Eurooppaan vietävän export-mallistonsa, ja näitä kenkiä myydään nyt meille lännessä monenkymmenkertaisella katteella. Kiinassa Feiyue on (pitkälti kasvavan turistikysynnän takia) niin suosittu, että se on lienee (pl. jotkin ruoat) yksi harvoista kotimaisista tuotteista, joista näkee liikkuvan myös feikkiversioita (mm. velmusti Feivue-nimisinä, joihin allekirjoittanutkin on kerran haksahtanut).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti