sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Ei läheskään maailman ympäri yli 80:ssä päivässä

Monet ystävistäni ovat näin kesäkuukausina taas lähdössä maailmalle. Joku tietysti sanoisi, että olethan sinäkin Olli paraikaa maailmalla. Totta puhuvat. Mä olen kuitenkin elänyt jo niin kauan täällä asteroidilla n:o 3789 että mun on hyvin vaikea mieltää olevani täällä missään muualla kuin kotona. Koti on tietysti vähän venyvä käsite sikäli, että en mä tunne täälläkään oloani missään määrin kotoisaksi. Isolta osin se johtunee siitä että olen seilannut viimeiset viisi vuotta Kiinan ja Suomen väliä edestakaisin, jolloin kaikki ihmissuhteet molemmissa päissä ovat jääneet jossain määrin pinnallisiksi. Maailman näkemisellä on hintansa, mutta enpä voine silti sanoa, että katuisin hetkeäkään sitä että päätin panostaa siihen että ymmärtäisin paremmin täysin erilaista ja vierasta kulttuuria. Luulen että alunperin tämä järjetön halu lähteä kauas pois johtui siitä, että nuorena en pitänyt kovinkaan paljon siitä millaisena Suomi näyttäytyi mulle. Se oli kylmä ja ilkeä paikka, jossa mä voin pahoin. Olin koulukiusattu ja helvetin yksinäinen. Joku syypää pahaan oloon oli löydyttävä. Abstrakti "Suomi" oli hyvä, persoonaton syyllinen. Nyt tietysti ymmärrän, että ihmisiä joille toisten unelmien murskaaminen ja mielen pahoittaminen tuovat mielihyvää löytyy kaikkialta, eikä Kiina ole mikään poikkeus. Suosittelen kuitenkin lämpimästi matkailua ja maailman kokemista kaikille. Etenkin niille joiden mielestä Suomi on niin mainio paikka elää, että sieltä ei kannata päiväksikään minnekään poistua. 


Mutta ettei nyt masenneta lukijoita liikaa, puhutaanpa siis vaihteeksi jostain oikeastakin. Voisinpa siis vähän  mun tulevasta matkasuunnitelmastani. Aina kun olen Kiinasta takaisin kotiin matkaillut olen haaveillut siitä, että olisi aikaa ja mahdollisuus palata kotiin jotain muuta reittiä kuin Venäjän arojen yli kilometrien korkeuksissa. Ikinä ennen tuota mahdollisuutta ei ole ollut. Nyt mun mieleni on kuitenkin valloittanut idea siitä että kun täältä seuraavan kerran palaan kotiin, täältä tullaan tyylillä. Mulla on mielessä seuraavanlainen skenaario: lähetän kamat junalla kotiin ja itse otan vast'ikään väsäämäni fixipyörän ja repullisen vaatteita matkaan ja suuntaan kohti Intian rannikkoa. Ja sieltä sitten rahtilaivalla Eurooppaan. Kokemuksia anyone?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti